حقوق بشر

سازمان حقوق بشر ایران: جامعه بین‌الملل با فشار به ایران جلوی اجرای احکام اعتراضات ۹۷ را بگیرد

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ در واکنش به صدور احکام اعدام و حبس‌های طولانی مدت برای سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سال ۹۷، با انتشار بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست تا با فشار بر حکومت ایران، مانع از اجرای احکام اعدام این معترضان شود.

نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری، سه برادر هستند که به‌دلیل شرکت در اعتراضات به گرانی بنزین از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و در دادگاه انقلاب شیراز به اعدام، حبس‌های طولانی مدت و شلاق محکوم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران اما در بیانیه خود تأکید کرده «احکام قضایی و مستنداتی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد ادله وقوع جرم ضعیف‌اند و این احکام سنگین بر اساس اعتراف‌ها زیر شکنجه گرفته شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «صدور این احکام برای متهمین به شرکت در اعتراض‌ها را بر مبنای شواهد ناکافی، نقض بارز حقوق انسانی این افراد برمی‌شمارد و از جامعه بین‌الملل می‌خواهد تا با فشار بر حکومت ایران، جلوی اجرای احکام اعدام این معترضان را بگیرد.»

اتهامات انتسابی به این سه برادر، «افساد فی الارض از طریق ارتکاب به تشکیل دسته و گروه چهار نفره معاند نظام و اداره کردن آن با قصد بر هم زدن امنیت کشور» و قتل یک بسیجی به نام «حسن ترکمان» عنوان شده است.

در این پرونده یک شهروند دیگر با هویت سعید دشتکی، ۲۲ ساله اهل شیراز هم مورد محاکمه قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا