ایران

بازداشت حداقل ۳۴ فعال مدنی کُرد در مرداد ماه

در ماه‌های گذشته با وجود بحران کرونا، شهرهای کردنشین شاهد موج جدیدی از بازداشت فعالان مدنی و ایجاد فضای امنیتی بودند. بنا به گزارش منابع حقوق بشری کردستان، تنها در مرداد ماه سال جاری دست‌کم ۳۴ شهروند و فعال کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بسیاری از این دستگیری‌ها بدون اطلاع قبلی و حکم قضایی صورت گرفته است.

شبکه حقوق بشر کردستان در تازه‌ترین گزارش خود، از احراز هویت دست‌کم ۳۴ شهروند و فعال بازداشت‌شده‌ی کُرد در شهرهای پاوه، کامیاران، سنندج، سقز، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت و مهاباد در استان‌های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی خبر داده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان از این تعداد ۷ نفر جهت اجرای حکم حبس به زندان منتقل شدند و ۲۷ نفر دیگر نیز توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه‌های مخفی این دو نهاد امنیتی انتقال داده شده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان تاکنون ۳ نفر از شهروندان بازداشت شده با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده‌اند، اما اکثر بازداشت‌شدگان همچنان در بازداشت به ‌سر برده و در موارد بسیاری هنوز امکان تماس با خانواده‌هایشان را نداشته‌اند.

سه کودک نیز در میان بازداشت‌شدگان مرداد بودند که دو نفر از آنها به نام‌های آریا امینی و هورام نادری پس از یک روز بازداشت آزاد شدند. کودک دیگری به نام پارسا رستمی، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

به‌گفته‌ی ناظران و کنش‌گران چنین به‌نظر می‌رسد که نظام تهران با تداوم مشکلات و بحران‌هایی که اعتراضات مردمی چند سال گذشته را به همراه داشته است، می‌کوشد تا با تداوم بازداشت‌ها و به‌کارگیری خشونت و سرکوب، مانع از شکل گرفتن اعتراضات مردمی در آینده شود. با این حال، اعتصابات و اعتراضات در ایران، به‌صورت گسترده‌ای در جریان است. از آن‌دست می‌توان به دخالت پلیس و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از اعتصاب کارگران هفت‌تپه، اشاره کرد که با این حال؛ کارگران این مجتمع صنعتی، به اعتصاب خود ادامه دادند.

دکمه بازگشت به بالا