ایران

میراث فرهنگی میبد: نصب پارچه عزاداری روی قلعه مهرجرد غیرقانونی بود

رسول مشتاقان،‌ رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میبد، از نصب پارچه‌های سیاه عزاداری روی دیوار قلعه تاریخی مهرجرد انتقاد کرد و آن را غیرقانونی دانست.

مشتاقان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «دیوارنویسی روی بناهای تاریخی، هرچند ارزش معنوی و دینی داشته باشد ولی از نماد و ارزش بنا کاسته و خلاف عرف و قانون است.»

او، نصب پارچه‌های سیاه عزاداری روی دیوار قلعه تاریخی مهرجرد را «بسیار ناراحت‌کننده» خواند و افزود:‌ «این حرکت ممکن است پیامدهای ناگواری برای دین و مذهب هم داشته باشد.»

در پیوند با خبرهای میراث فرهنگی، شایان ذکر است که علی‌اصغر مونسان،‌ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران،‌ از بودجه سالانه پنج میلیون تومانی برای اداره تخت جمشید خبر داد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران همچنین از بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مجموعه تحت نظر خود خبر داد و گفت تنها ۲۶۰ میلیارد تومان از آن به میراث فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند.

به گفته مونسان، مرمت آثار باستانی و میراث فرهنگی در دو هزار مورد با کمک و مشارکت مردم صورت گرفته است.

گفتنی‌ست: بسیاری از کشورها با تمرکز بر میراث فرهنگی خود، به‌منظور جذب توریست، اقدام به برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های سودآوری کرده‌اند که در این رابطه؛ ایران به‌رغم برخورداری از آثار باستانی و میراث غنی فرهنگی حتی با بسیاری از کشورهای کم‌وسعت همسایه‌اش نیز قابل مقایسه نیست. هرچند در سال‌های گذشته، توسعه توریسم مذهبی در مشهد و قم تحت عنوان ترویج صیغه مورد انتقاد کنش‌گران و کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا