تازه‌های سیاسی

رافائل گروسی در تهران: در حال کار برای دستیابی به توافق هستیم

جواد ظریف روز سه شنبه چهارم شهریور، دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «بسیار سازنده» توصیف کرد. رافائل گروسی نیز گفته در حال کار برای رسیدن به یک توافق با تهران است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با هدف تحت فشار قرار دادن حکومت ایران برای بازرسی از تاسیساتی که ظن آن می‌رود محل نگهداری و یا استفاده از مواد هسته‌ای اعلام نشده هستند، وارد تهران شد.

رافائل گروسی روز سه شنبه با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سپس محمد جواد ظریف دیدار کرد.

مدیرکل آژانس پس از دیدار با علی اکبر صالحی در توییتی نوشت، در حال کار برای دستیابی به توافقی درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس در ایران هستیم.

در حال حاضر ایران هیچیک از حد نصاب‌های تعیین شده در توافق هسته ای موسوم به برجام در مورد حجم غنی سازی و غلظت غنی سازی را رعایت نمی‌کند.

با وجود اینکه تهران کماکان به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد از تمامی تاسیسات هسته‌ای بازدید و بر فعالیت آنها نظارت کنند؛ اما آژانس خواهان بازرسی از دو محل در حومه شهرهای تهران و اصفهان است؛ زیرا به گفته آژانس احتمال دارد در این دو سایت در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت‌هایی انجام شده باشد که ایران پیشتر دربارهٔ آن گزارش نداده بود.

ایران اما با بازرسی ازین دو سایت به این دلیل که مبنای شک آژانس آرشیو هسته‌ایست که توسط ماموران اسرائیل از ایران خارج شده، تا این لحظه با آن مخالفت کرده است.

دکمه بازگشت به بالا