ایران

همزمان با معوقات مزدی، کرونا در میان کارگران گسترش یافته است

مدیر کل اداره کار زنجان اعلام کرد بیش از ۱۲۰۰ کارگر در این استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیشترین مبتلایان در شهرستان‌های زنجان و ابهر زندگی می‌کنند.

کارگران سیمان کارون واقع در نزدیکی مسجد سلیمان نیز از قرنطینه یک کارگر و دو کارمند این کارخانه و بسته شدن دفتر مرکزی این شرکت خبر داده‌اند.

به گفته‌ی کارگران سیمان کارون دو تن از کارگران سیمان لارستان نیز به کرونا مبتلا شده‌اند. سیمان کارون و سیمان لارستان هم‌جوار هستند. مدیر عامل سیمان لارستان همچنین سرپرست سیمان کارون هم است.

کارگران در پیامی به اتحادیه آزاد کارگران نوشته‌اند: مدیریت شرکت به سلامت و معیشت کارگران بی‌توجه است. کارگران در حالی با خطر ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند که چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند. خط تولید کارخانه دچار نقص فنی‌ست و مدیریت شرکت تلاشی برای برطرف کردن مشکل تولید نمی‌کند.

بخشی از کارگران نفت و گاز و پتروشیمی از ۱۱ مرداد در اعتصاب هستند. شیوع کرونا میان کارگران نفت و پتروشیمی از ابتدا گسترده بود و اکنون در عسلویه و کنگان به گفته‌ی موسی احمدی، نماینده این مناطق در مجلس از قرمز بالاتر است.

کار در کارگاه‌ها به طور فشرده، تراکم کارگران در کانکس‌های محل اقامت و غیربهداشتی بودن خوابگاه‌ها، سرویس حمل و نقل، سرویس بهداشتی و غذاخوری، کارگران را در معرض مستقیم ابتلا به کرونا قرار داده است.

به گفته‌ی کارگران، رانندگان برخی سرویس‌ها در اثر ابتلا به کرونا کار نمی‌کنند. به همین دلیل تعداد سرویس‌ها کمتر و تراکم کارگران در آن‌ها بیشتر شده است.

کارگران پیمانکاری عسلویه نگران انتقال ویروس کرونا به خانواده‌هایشان هستند و به همین دلیل در دوران مرخصی، به دیدار خانواده‌های خود نمی‌روند.

دکمه بازگشت به بالا