ایران

خاک‌سپاری دو جوان جان‌باخته شهریار در پی تیراندازی بی‌ضابطه نیروی انتظامی

پس از جان باختن دو جوان اهل شهریار در پی تیراندازی بی ضابطه نیروی انتظامی، مراسم خاک‌سپاری آن‌دو در جوی امنیتی برگزار شد.

علیرضا جعفرلو و علیرضا گودرزی دو جوان راکب موتورسیکلت اهل شهریار روز جمعه ۳۱ مرداد در پی بی‌توجهی به درخواست ارائه گواهینامه از سوی پلیس و تلاش برای ترک صحنه با نقض قوانین به‌کارگیری سلاح، هدف تیراندازی ماموران قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

شیرین عبادی، حقوقدان برجسته ایرانی، با انتشار فیلمی از تشییع و تدفین این دو جوان در کانال تلگرامی خود، از آنها با عنوان «جورج فلوید» ایرانی یاد کرده و به بیان تفاوت جروج فلوید آمریکایی با ایرانی پرداخته است.

جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی بود که در پی خشونت پلیس به‌قتل رسید. به دنبال این رویداد، شهرهای مختلف آمریکا و شماری از شهرهای اروپایی و سایر کشورها، شاهد تظاهرات علیه خشونت پلیس بود.

خانم شیرین عبادی، با تاکید بر اینکه «جامعه ما در برابر خشونت‌های حکومتی، کرخت شده» نوشته است: «مردم بی‌حال نشده‌اند؛ بلکه علاوه بر خشونت روزافزون حکومتیان، آن‌قدر بلا بر سرشان نازل شده که فرصت واکنش ندارند».

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، همچنین از سانسور و بایکوت چنین اخباری از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان انتقاد کرده و آن را «تکمیل‌کننده‌ی سرکوب دولتی» خوانده و نوشته است: «گویا رسانه‌ها هم به کرختی رسیده‌اند».

دکمه بازگشت به بالا