تازه‌های سیاسی

آمریکا در پاسخ به نظر منفی اعضای شورای امنیت: نیاز به اجازه کسی نداریم‎

دولت دونالد ترامپ با نادیده ‌گرفتن مخالفت‌ها برای بازگشت همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که شمارش معکوس ۳۰ روزه برای بازگشت تحریم‌ها علیه تهران آغاز شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه، اول شهریور، نوشت که این تصمیم آمریکا در شرایطی اعلام می‌شود که آلمان، بریتانیا و فرانسه، متحدان آمریکا، نیز در بیانیه‌ای به طور رسمی استفاده از مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی را به ‌دلیل خروج ایالات متحده از توافق برجام زیر سوال برده و با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کردند.

با این حال مایک پومپئو، وزیر خارجه، و برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران، به صراحت انگیزه‌ مخالفان بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سوال برده‌اند.

پومپئو و هوک در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی می‌گویند ایالات متحده کماکان حق استفاده از مکانیسم ماشه را برای خود حفظ کرده و برای استفاده از آن، نیازی به اجازه دیگران ندارد.

برایان هوک به صراحت گفته که آمریکا «نیازی به مجوز» کسی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد و ایران خود داوطلبانه، تعهدات هسته‌ای‌اش را «نقض» کرده و به همین دلیل، آمریکا عکس‌العمل به عملکرد تهران را در یک دوره ۳۰ روزه آغاز کرده است.

آقای هوک حمایت یا بی‌اعتنایی متحدان آمریکا به این تصمیم واشینگتن را فاقد اهمیت دانسته و اعلام کرده که روز جمعه، ۳۱ مردادماه، روز نخست از این دوره ۳۰ روزه بود.

دکمه بازگشت به بالا