تازه‌های سیاسی

وزیرخارجه آمریکا در دیدار از چک: ایران به طالبان سلاح میدهد

وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش در دیدار با رئیس جمهور چک به رادیو آزادی گفته بود که ایران هنوز هم به طالبان اسلحه می‌دهد.

آقای پومپئو افزوده بود که آمریکا تا زمانی‌ که نیروهای آمریکایی درافغانستان حضور داشته باشند، برای حفاظت از آنها تلاش خواهد کرد.

این مقام آمریکایی ادامه داده بود که او می‌داند که مخالفان مسلح در افغانستان حمایت منطقه‌ای دارند.

امروز اما ایران به این اظهارات واکنش نشان داده و آنها را رد کرده است.

از آقای پومپئو نقل شده: “ما واضح ساخته‌ایم، ما تاریخ را می‌دانیم، ما می‌دانیم که درگذشته روسیه طالبان را تجهیز می‌کرد، ما می‌دانیم که ایران تا امروز هم به تسلیح گروه طالبان ادامه می‌دهد. ما این واقعیت‌ها را می‌دانیم. ما نیت‌های خود را به هریکی آشکار ساخته‌ایم.”

قبل از این محمد معصوم استانکزی، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان به بی‌بی‌سی گفته بود که ایران و روسیه به بهانه اینکه طالبان علیه گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش می‌جنگند، روابطی با این گروه ایجاد کرده و به آنها کمک می‌کنند.

پیش از او رئیس ستاد ارتش افغانستان نیز گفته بود که اسنادی به دست دارد که نشان می‌دهد ایران سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار گروه طالبان در غرب افغانستان قرار می‌دهد.

علاوه بر اینها چندین بار هیأت طالبان از تهران دیدار کرده، همچنین چندی پیش طالبان اعلام کرده بودند که محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران به دوحه قطر رفته و با رهبران دفتر سیاسی طالبان دیدار کرده داشته است.

دکمه بازگشت به بالا