تازه‌های سیاسی

اتحادیه اروپا طرح ترامپ برای استفاده از «مکانیسم ماشه» در برجام را رد کرد‎‎

اتحادیه اروپا تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» علیه ایران را رد کرد و تاکید داشت که واشینگتن دیگر نمی‌تواند خود را عضو مشارکت‌کننده در توافق هسته‌ای بداند.

سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز عنوان کرد با توجه به این که آمریکا از برجام خارج شده،‌ دیگر عضوی از توافق هسته‌ای نیست.

سخنگوی جوزپ بورل اظهار داشت: «از نظر ما آمریکا عضوی از برجام نیست و در هیچ فعالیت یا ساختاری که به برجام ربط داشته باشد، شرکت نمی‌کند. لذا اتحادیه اروپا ایالات متحده را در مقامی نمی‌بیند که بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند.»

بنا بر یکی از ساز و کارهای پیش‌بینی شده در برجام که به «مکانیسم ماشه» شهرت یافته است، اعضای توافق هسته‌ای می‌توانند ادعا کنند که طرف دیگر از تعهدات خود عدول کرده است. به این ترتیب، بعد از طی یک فرایند حقوقی ۴ مرحله‌ای که در مجموع ۶۵ روز طول می‌کشد، این امکان وجود دارد که تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده ‌شود.

آمریکا ماه مه ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی را علیه ایران به اجرا گذاشت، اما می‌گوید چون از امضاکنندگان برجام بوده، همچنان حق دارد «مکانیسم ماشه» را فعال کند، امری که ایران، روسیه و چین آن را رد کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا