تازه‌های سیاسی

شرق الاوسط: هیچ پیشرفتی در رایزنی های تشکیل دولت جدید لبنان حاصل نشده است

منابع مطلع از روند رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید لبنان تأکید می کنند که این روند بسیار طول خواهد کشید و به احتمال قوی نیروهای سیاسی لبنان نمی توانند در ضرب الاجل تعیین شده توسط رئیس جمهور فرانسه دست به اقدامی بزنند.

یک مقام در سطح وزیر و عضو جریان ملی آزاد به «الشرق الاوسط» گفت که شکی نیست که آغاز رایزنی های پارلمانی با تأخیر انجام می شود و چون اختلافات شدید است و هر گروهی نظر خودش را دارد، هنوز نیروها درباره گزینه های پیش روی خود تصور روشنی ندارند.

به گزارش شرق الاوسط و به نقل از منابع آگاه، تماس های انجام شده در ۴۸ ساعت گذشته در لبنان به هیچ نتیجه ای درباره رئیس جدید دولت نرسیده است و تا وقتی که توافقی بر سر شخص نخست وزیر به دست نیاید رایزنی با نیروهای سیاسی درباره آن عملی نخواهد بود.

این منابع افزوده اند که روند مذاکرات از آنچه به تشکیل دولت «حسان دیاب» انجامید دشوارتر است و بسیار بعید است که تا دو هفته آینده توافقی حاصل شود و این نگرانی هست که وقتی در اول سپتامبر «امانوئل مکرون» به بیروت برگردد هیچ تحولی در صحنه سیاسی کشور رخ نداده باشد.

پس از انفجار مهیب بیروت، با شدت گرفتن اعتراض‌ها در لبنان، حسان دیاب نخست‌وزیر، غروب دوشنبه ۲۰ مرداد کناره‌گیری خود را به طور رسمی اعلام نمود. حال انتخاب نخست وزیر تازه که طبق توافقنامه سال ۱۹۴۳ میلادی، باید از جامعه سنی مذهب لبنان انتخاب شود، تازه‌ترین چالش پیش روی لبنان است.

دکمه بازگشت به بالا