تازه‌های سیاسی

عمان و بحرین آماده عادی سازی روابط با اسرائیل؛ تهدیدات تهران علیه امارات همچنان ادامه دارد؛ شواری همکاری خلیج فارس این تهدیدات را نقض هنجارهای دیپلماتیک دانست

در حالیکه خبرگزاری القدس گزارش داده است که دو کشور عمان و بحرین، پس از امارات، در پی انعقاد توافق‌نامه صلح با اسرائیل هستند، تهدیدات رژیم ایران، علیه امارات متحده عربی ادامه دارد.

به تازگی الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته، انتظار می‌رود که بحرین و عمان، به عادی‌سازی روابط با اسرائیل اقدام کنند.

ابراهیم رییسی،‌ رییس قوه قضاییه ایران،‌ توافق صلح امارات متحده عربی با اسرائیل را «خیانت به اسلام و آرمان فلسطین» خوانده و تهدید کرده است که این کشور باید منتظر «واکنش‌ها» به اقدام خود باشد.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات امروز در واکنش به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در باره توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط دو کشور، در توییتی نوشت: «تصمیم به عادی سازی روابط با اسراییل یک تصمیم مستقل از سوی دولت امارات متحده عربی است و علیه ایران نیست.»

پیشتر امارات متحده عربی کاردار ایران را به دلیل اظهارات مشابه حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، احضار کرد و به او تذکر داد. همچنین وزیر خارجه امارات نیز خواستار عدم دخالت در امور کشورش گردید.

از سویی دیگر شورای همکاری خلیج فارس، رویکرد ایران در قبال توافق صلح بین امارات متحده عربی و اسرائیل را محکوم کرده است. دبیرکل این شورا واکنش تهدیدآمیز حسن روحانی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران را نقض هنجارهای دیپلماتیک خوانده است.

پیشتر نیز روزنامه کیهان که نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است، از تبدیل شدن این کشور کوچک و مهم حوزه خلیج فارس به “هدفی مشروع و آسان” برای محور مقامت سخن گفته بود.

با این حال، بازتاب افکار عمومی ایرانیان در فضای مجازی برخلاف حکومت، و در هماهنگی با دبیرکل سازمان ملل، کمیسیون اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر، استقبال از توافق اسرائیل و امارات است.

دکمه بازگشت به بالا