ایران

تکرار طرح بنیاد برکت در مناطق بلوچ‌نشین با ورود بازوی اقتصادی سپاه به مناطق عرب‌نشین اهواز

علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس اعلام کرده که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه، با دولت برای اجرای ۱۱۸ پروژه عمرانی به توافق رسیده است.

دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان به این قرارگاه بدهکار است. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در یک ماه گذشته، چند بار در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حاضر شده است. نمایندگان مجلس هم از دولت خواسته‌اند مطالبات این بنگاه نظامی را بپردازد و «از ظرفیت و توان» آن در پروژه‌های عمرانی بهره بگیرد.

حال بنا بر اعلام علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس، دولت اجرای ۱۱۸ «پروژه عمرانی» ملی و استانی را به این قرارگاه واگذار کرده است.

درباره جزئیات پروژه‌های واگذا‌ شده هیچ توضیحی از سوی او یا مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا داده نشده، اما گزارش رسانه‌ها حاکی‌ست که از جمله این توافقات، ورود بازوی اقتصادی سپاه به مناطق حاشیه‌نشین اهواز است که اکثریت ساکنان آن را عرب‌ها تشکیل می‌دهند.

مناطق حاشیه‌نشین اهواز در سال‌های اخیر محل اعتراض‌های مردمی بوده است. این محلات عموما فاقد امکانات اولیه هستند و بیشتر ساکنان آن را بیکاران و فقیران شهری تشکیل می‌دهند. براساس اعلام مقام‌های محلی نزدیک به نیم میلیون نفر در مناطق حاشیه‌ای اهواز سکونت دارند.

ورود سپاه به مناطق حاشیه‌نشین اهواز مشابه عملکرد بنیاد برکت در استان سیستان و بلوچستان است که تحت پوشش برنامه‌های توسعه و عمرانی «گروه‌های جهادی» را به این مناطق اعزام و به گفته فعالان حقوق بلوچ‌ها از فقر مردم بلوچ سوء استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا