ایران

بحران معیشتی کارگران؛ بانک ملی، کارگران آب معدنی داماش را بیکار می‌کند

در حالی که کارگران کارخانه آب معدنی داماش در منطقه رودبار استان گیلان  از آغاز سال دستمزد نگرفته‌اند، حال خبرها حاکی‌ست که با کارشکنی بانک ملی ممکن است شغل خود را هم از دست بدهند.

کارخانه آب معدنی داماش یکی از شرکت‌های گروه امیر منصور آریا و مه‌آفرید خسروی بود که پس از محاکمه و اعدامش به جرم اختلاس به بانک ملی واگذار شد. از چهار سال قبل که بانک ملی مالک این کارخانه شده، شمار کارگران از ۱۸۰ نفر به ۸۰ نفر کاهش یافته و خط تولید در بازه‌های زمانی مختلف متوقف شده است.

۸۰ کارگر باقی‌مانده‌ی این کارخانه که از آغاز سال جاری چند مرتبه در اعتراض به تاخیر در پرداخت نشدن دستمزدهایشان تجمع کردند، حال نگران تعطیلی کارخانه و از دست دادن شغل خود هستند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، شرکت داماش برای تداوم حیات خود درخواست دو میلیارد تومان تسهیلات از بانک ملی برای تامین سرمایه در گردش داشته که هیچ جوابی به این درخواست داده نشده است.

بانک ملی تا به حال چند مرتبه فروش شرکت آب معدنی داماش گیلان را آگهی کرده است.

دولت بانک‌ها را به خروج از بنگاهداری موظف کرده و همین موضوع که در قانون موسوم به رفع موانع تولید آمده، بهانه بانک ملی برای عدم تزریق نقدینگی و پرداخت وام به شرکت تحت کنترل خودش شده است.

براساس اعلام مقام‌های دولتی بیش از ۲۴۰۰ واحد تولیدی در تملک بانک‌ها قرار دارند. میثم زالی، «دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» تیر امسال گفته بود که یک بانک به تنهایی ۴۸۶ واحد تولیدی را تملک کرده است.

دکمه بازگشت به بالا