حقوق بشر

دیدار سه جوان محکوم به اعدام اعتراضات سراسری آبان با وکلای پرونده

وکلای مدافع امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوان شرکت‌کننده در اعتراضات سراسری آبان‌ماه سال گذشته که به اعدام محکوم شده‌اند،‌ با آن‌ها در زندان تهران بزرگ دیدار کردند.

بابک پاک‌نیا، وکیل پرونده این سه جوان زندانی، در صفحه توییتر اعلام کرد به همراه مصطفی نیلی،‌ دیگر وکیل‌مدافع این پرونده،‌ به دیدار آن‌ها رفته‌اند و روحیه‌شان «خوب» بوده است.

پیش از این، با انتشار خبر رسمی تایید حکم اعدام این سه جوان از سوی دیوان عالی کشور، کاربران رسانه‌های اجتماعی در واکنش به آن، هشتگ «اعدام نکنید» را با بیش از ۱۰ میلیون منشن به داغ‌ترین هشتگ توییتر فارسی تبدیل کرده بودند.

با این حال ابراهیم رییسی،‌ رییس قوه قضاییه، گفته بود «ضد انقلاب و ربات‌ها» پشت این حرکت بوده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه هم اعتراض شهروندان در رسانه‌های اجتماعی را «فضاسازی» خوانده و گفته بود که در تصمیم و صدور رای دستگاه قضایی تاثیر نخواهد داشت.

هر سه نفر این بازداشت‌شدگان متولدین دهه ۱۳۷۰ بوده و در محله خزانه واقع در جنوب تهران سکونت دارند.

وبسایت خبری هرانا نوشته این افراد «نان‌آور خانواده»‌ بوده و هم‌اکنون در تیپ پنج زندان تهران بزرگ به سر می‌برند.

دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی این سه جوان را با اتهام‌هایی از جمله «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام» و «محاربه» به اعدام محکوم کرده بود.

وکیل این سه جوان گفته بود که اقرارهای آن‌ها در طول بازجویی در «شرایط عادی» گرفته نشده بود.

صلواتی در آذرماه سال گذشته به همراه قاضی محمد مقیسه به دلیل نقض حقوق بشر و «دادرسی غیر عادلانه در دادگاه‌های نمایشی رژیم ایران» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

دکمه بازگشت به بالا