اقتصادی

افت چشمگیر شاخص بورس تهران باز هم ادامه یافت

شاخص کل بورس تهران طی روز سه‌شنبه حدود ۶۵ هزار واحد سقوط کرد و طی روز چهارشنبه دوباره با افتی حدود ۲۵ هزار واحدی به ۱ میلیون و ۹۷۵ واحد رسید.

شاخص بورس تهران ابتدای سال‌جاری حدود ۵۰۰ هزار واحد بود و به رغم سقوط اقتصاد ایران برای سومین سال متوالی، با رکوردهای جهشی پی در پی به بالای ۲ میلیون واحد اوج گرفته بود.

در حالی که ایران با رکود تورمی مواجه است ، اما مقامات رژیم تاکنون علت چنین پدیده‌ای را توجیه و تبیین نکرده‌اند. از سوی دیگر؛ برخی کارشناسان نسبت به وجود حباب در بازار بورس و دستکاری احتمالی دولت در شاخص‌ها هشدار داده‌اند، خاصه از آنجا که دولت در نظر دارد در سال جاری ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی‌های منقول و غیرمنقول خود را به فروش بگذارد که ۱۰ برابر بیشتر از اهداف خصوصی‌سازی در سال گذشته خورشیدی است.

فروش اموال منقول و غیرمنقول دولتی در سال گذشته ۴۴۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، اما در هفت ماه ابتدایی تنها ۱۸۷ میلیارد تومان از این اموال به فروش رفت. تاکنون گزارشی نیز درباره ۵ ماه انتهایی سال منتشر نشده است.

همچنین در سال ۹۷ حدود ۲۵۵۰ میلیارد تومان فروش اموال دولتی در نظر گرفته شده بود که در عمل ۳۷۷ میلیارد تومان از آن به فروش رفت.

از سوی دیگر ارزش ریال در مقابل دلار از ابتدای سال جاری ۴۰ درصد افت کرده که این امر باعث شده هم ارزش ریالی دارایی‌های شرکت‌های موجود در بازار بورس افزایش بیابد و هم ارزش صادرات آنها بر اساس ریال.

سایت تجارت نیوز؛ دستکاری دولت، ورود تازه‌کارهای «احساسی» به بورس و در نتیجه از بین رفتن اعتماد مردم و همچنین آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت را عامل افت شاخص کل بورس عنوان کرده‌ است.

دکمه بازگشت به بالا