تازه‌های سیاسی

وال‌استریت جورنال: تصمیم آمریکا برای تحریم متحدان حزب‌الله لبنان

روزنامه وال استریب جورنال گزارش داده است دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحریم‌هایی در رابطه با فساد مالی علیه سیاستمداران و تاجران مطرح لبنان برای تضعیف نفوذ حزب‌الله لبنان آماده می‌شود.

در پی انفجار مهیب هفته گذشته بیروت، اعتراضات مردمی در کشور اوج گرفت و حسان دیاب نخست‌وزیر کشور که مورد حمایت حزب‌الله است، از قدرت کناره‌گیری کرد.

در این تظاهرات؛ معترضان، ماکت‌هایی از حسن نصرالله را به‌صورت نمادین اعدام کردند.

در انفجار بیروت دستکم ۱۷۱ نفر کشته شد و هزاران نفر زخمی شدند.

در اعتراضات مردمی که از سال گذشته در لبنان آغاز شده، مردم خواهان پایان یافتن فساد اقتصادی دولت و خلع سلاح حزب‌الله هستند.

چند منبع به وال استریت جورنال گفته‌اند که دولت ترامپ می‌خواهد٬ سیاستمداران و فعالان اقتصادی «فاسد» لبنان که با حزب‌الله در ارتباط هستند را به لیست سیاه وارد کند.

این گزارش می‌گوید آمریکا می‌خواهد هر چه بیشتر فاصله حزب‌الله مورد حمایت ایران با متحدینش را در داخل لبنان بیشتر کند.

گروه حزب‌الله که حامی حسان دیاب بود، بیش از یک دهه است که جزئی از ائتلاف کابینه دولت است و در جنگ داخلی سوریه نیز در کنار ایران حضور دارد و از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند.

فساد دولتی طی سال‌های گذشته باعث شده که بدهی دولت لبنان به ۸۵ میلیارد دلار برسد که ۵۰ درصد بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور است و نرخ بیکاری نیز از ۲۳ درصد فراتر رود.

کاربران لبنانی در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت گسترده مطالبی را نشر و بازنشر کرده‌اند که نشان می‌دهد رژیم ایران از طریق عوامل خود همچون حزب‌الله، عامل ایجاد خرابی‌های گسترده در کشورهای مختلف از جمله: لبنان است. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که حزب‌الله، از رژیم صهیونیستی بدتر است.

دکمه بازگشت به بالا