تازه‌های سیاسی

قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در دستور کار شورای امنیت قرار گرفت

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به‌شکل رسمی در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از اعضای شورای امنیت خواست تا نسبت به پیامدهای لغو این تحریم‌ها آگاه باشند.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نخستین ساعات بامداد پنج‌شنبه ۲۳ مرداد از رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواست تا نسخه اصلاح‌شده قطعنامه پیشنهادی این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در دستور کار قرار دهد.

پس از مشخص شدن زمان رأی‌گیری شورای امنیت درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا، اعضای این شورا ۲۴ ساعت وقت دارند تا به آن رأی دهند.

این طرح دست‌کم به ۹ رأی موافق نیاز دارد تا روسیه و چین را برای مخالفت وادار به استفاده از حق وتو کند. این دو کشور بارها مخالفت خود با موضع آمریکا را اعلام کرده‌اند.

برخی از تحلیلگران، توافق مبهم ایران و چین را با این‌دست از حمایت‌های پکن از تهران، مرتبط دانسته‌اند.

کلی کرافت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفته است: «اقدامات ایران؛ درگیری، هرج‌ومرج و رنج‌های انسانی را با پشتیبانی فعال گروه‌های نیابتی و سازمان‌های تروریستی در سوریه، یمن، لبنان و عراق در مقیاس گسترده دامن می‌زند و جان میلیون‌ها مرد، زن، و کودک بی‌گناه را به خطر می‌اندازد.»

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل افزود:

«غیرقابل تصور است که شورای امنیت  از این رفتار که در گزارش اخیر دبیرکل [سازمان ملل] در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ تأیید شده، غفلت کند و دسترسی ایران را به سلاح‌های پیشرفته باز کند.»

کرافت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به سخره گرفتن «مسئولیت مهمی» دانست که سازمان ملل به‌منظور پیشبرد آن شکل گرفته است.

دکمه بازگشت به بالا