اهل سنتحقوق بشر

واکنش دولت آمریکا به حکم اعدام ۹ زندانی سیاسی عقیدتی گمنام اهل‌سنت در ایران

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر صدور احکام اعدام و زندان برای ۱۲ تن از زندانیان گمنام عقیدتی اهل سنت ایران، دولت آمریکا به این خبر واکنش نشان داد.

بر اساس اسناد و دست‌نوشته‌هایی از زندان وکیل‌آباد مشهد که نسخه‌ای از آن در اختیار شبکه کلمه قرار گرفته است، تعداد ۹ نفر از جوانان اهل سنت، پس از تحمل ۴ سال حبس در این زندان، در بی‌خبری کامل رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری؛ حال با احکام اعدام مواجه شده‌اند. ۳ نفر دیگر این مجموعه، حکم سنگین ۱۵ سال زندان را دریافت کرده‌اند.

این ۱۲ زندانی عقیدتی اهل سنت، پیش از تحمل حبس ۴ ساله در زندان وکیل‌آباد مشهد، به مدت ۱۰ الی ۱۲ ماه در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات مشهد به‌سر برده‌‌اند.

آمریکا در واکنش به این خبر تاکید کرده که رژیم ایران باید بلافاصله بدرفتاری وحشتناک خود را با بازداشت‌شدگان سُنّی متوقف کند.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی، در واکنش به حکم اعدام ۹ زندانی سیاسی عقیدتی اهل‌سنت در ایران توییت کرده است: «ما از دولت ایران می‌خواهیم این احکام و اتهامات مربوطه را که پس از سوء رفتارهای شدید قضایی تحمیل شده است، لغو کند.»

قابل ذکر است که اتهام بیشتر این افراد عضویت در گروه همبستگی ملی اهل‌سنت ایران است که مابین سالهای ۷۱ تا ۷۶ فعالیت داشته و این افراد در آن زمان، تنها ۱۰ الی ۱۲ سال، سن داشته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا