خاورمیانه

خشم و عصبانیت معترضان لبنانی از حزب‌الله؛ اعدام نمادین ماکت‌هایی از حسن نصرالله

پس از آنکه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هر گونه ارتباط سازمان خود را با انفجار بندر بیروت، با قاطعیت تکذیب کرد، تظاهرکنندگان لبنانی که در آخر هفته گذشته از روی سرخوردگی ناشی از عمق فاجعه اخیر به خیابان‌ها ریختند، حالا بیش از گذشته علیه حزب‌الله شعار می‌دهند و این سازمان را در مصیبت وارده به کشورشان متهم می‌دانند.

انفجار مهیب عصر سه‌شنبه ۱۴ مرداد در بیروت حدود ۱۶۰ کشته، ده‌ها مفقود، پنج هزار زخمی و ویرانی‌هایی کم‌سابقه برجای گذاشته است.

به نوشته نیوزویک، خشم لبنانی‌ها در بحران جاری، به‌شدت متوجه حزب‌الله و عملکرد آن است.

معترضان لبنانی می‌گویند: مواد انفجاری حزب‌الله، بشکه باروت پنهان زیر خاک لبنان است و سخنان سران این سازمان که حزب‌الله از ملت و خاک لبنان دفاع می‌کند، درست نیست.

تظاهرکنندگان در تظاهرات خود؛ تصاویر حسن نصرالله را در کنار میشل عون، رییس جمهوری لبنان لگدمال کرده و عروسک‌هایی به شکل آندو را «اعدام» کردند.

در شبکه‌های اجتماعی لبنانی نیز کارزار مخالفان حزب‌الله تشدید شده است.

کاربرانی در فضای مجازی، تصاویر حسن نصرالله را در سخنرانی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، با نطق دبیرکل حزب‌الله درباره انفجار بیروت مقایسه کرده و نوشته‌اند: او بعد از کشته شدن «تروریست‌ سپاه» اشک می‌ریخت اما در فاجعه اخیر خونین لبنان لبخند بر لب دارد.

به گفته گزارشگران و تحلیلگران بسیاری، همین که موضوع سلاح حزب‌الله و خطرات راکت‌های پنهان آن در سراسر لبنان در کانون بحث افکار عمومی قرار گرفته، ضربه‌ای به جایگاه حزب‌الله در این کشور است.

دکمه بازگشت به بالا