ایران

توقیف روزنامه جهان صنعت در پی مصاحبه با عضو ستاد مقابله با کرونا

محمدرضا سعدی، مدیر مسئول روزنامه «جهان صنعت» از توقیف این روزنامه خبر داد و گفت: «حکم مکتوب به دست من نرسیده و حکم صرفا شفاهی، از سوی دبیرخانه هیات نظارت ابلاغ شده است.»

سعدی، دوشنبه۲۰ مرداد، به ایرنا گفت دلیل این توقیف «انتشار یک مصاحبه در شماره روز گذشته» بوده است.

روزنامه جهان صنعت در شماره روز یکشنبه گفت‌وگویی با محمدرضا محبوب‌فر، اپیدمیولوژیست و عضو ستاد مقابله با کرونا، منتشر کرد که در آن اعلام شد آمارهای وزارت بهداشت ایران درباره شیوع ویروس کرونا «یک‌بیستم آمار حقیقی و واقعی» است.

محمدرضا محبوب‌فر در گفت‌وگو با روزنامه جهان صنعت گفته بود: «دقیقا یک ماه قبل از اعلام رسمی ظهور کرونا در کشور یعنی در اوایل دی‌ماه اولین بیمار مبتلا به کرونا مشاهده شده است. ولی آن زمان دولت به دلایل سیاسی و امنیتی پنهان کاری کرد و بعد از مراسم ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس بالاخره دولت تصمیم گرفت وجود شیوع کرونا در کشور را اعلام کند».

او تصریح کرد که اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق از همان ابتدا وجود نداشته  و آمار کرونا “مهندسی” شده است.

محمدرضا محبوب‌فر همچنین انجام تست‌های بیشتر از سوی بیمارستان‌های دولتی را که وزارت بهداشت اعلام کرده، تکذیب کرد و گفت: «باید بگویم امروز آزمایش‌های کرونا با عنایت به کمبود امکانات و تجهیزات، برای افراد بالاتر از ۶۰ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و حساس انجام می‌شود و افراد عادی مثل کودکان، نوجوانان و جوانان اگر مشکوک به ابتلا باشند، باید به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند و حداقل هزینه آزمایش‌های آنها چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است».

پیشتر وزارت بهداشت علت بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا را انجام تست‌های بیشتر عنوان کرده بود.

محبوب‌فر همچنین تصریح کرد که فشار بر دولت برای برگزاری مراسم محرم بالاست و “ظاهرا منافع عده‌ای به گونه‌ای است که به دولت فشار آورده‌اند که برخی محدودیت‌ها اعمال نشود”.

دکمه بازگشت به بالا