ایران

افزایش نگرانی‌ها از وقوع انفجاری مشابه حادثه بیروت برای شهرهای ایران

با افزایش نگرانی‌ها از انفجاری شبیه آن‌چه در بیروت رخ داد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که این سازمان از مراکز نفتی پایتخت بازدید می‌کند، ولی این انبارها باید از شهرها خارج شوند.   طی روزهای گذشته و با انفجار شدید بیروت با ده‌ها قربانی، هزاران زخمی و صدها هزار بی‌خانمان، نگرانی‌ها از وقوع رخداد مشابه یا بدتر در تهران بازتاب گسترده‌ای یافته است.  این هشدارها حتی از زبان مقام‌های رسمی نیز بیان شدند؛ در ۱۶ مرداد ماه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، به وجود انبار نفت در محله شهران در شمال غرب تهران اشاره کرده و آن را یک «بمب ساعتی» توصیف کرد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران حتی هشدار داده بود که ممکن است «فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از انفجار بیروت» برای پایتخت ایران رخ بدهد.

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران نیز، از خطرناک بودن موقعیت دیگر انبارهای بزرگ مواد شیمیایی داخل تهران خبر داده بود.

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌‌نشانی تهران، به خبرگزاری ایسنا گفته انبارهای مواد شیمیایی باید از شهرها از جمله شهر تهران خارج شوند.

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران می‌گوید انبارهای نفتی نیز در سه منطقه تهران واقع شده‌اند که به جز شهران، انبارهای دیگر در ری و سوهانک قرار دارند.

با این حال این مقام ارشد خدمات ایمنی پایتخت تصریح کرده است که تصمیم‌گیری در مورد نگه‌داری یا خارج کردن مراکز سوخت و مواد شیمیایی، در سطح «سیاست‌های مدیریتی کلان» انجام می‌گیرد.

نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها نیز هشدار داده که وجود ۲۲ مخزن نفت، بنزین و گازوئیل در کنار بافت مسکونی این شهر می‌تواند به ۲۰۰ هزار نفر آسیب وارد کند.

علاوه بر وجود مخازن مواد سوختی و شیمیایی در بافت مسکونی شهرها، زاغه‌های مهمات و انبارهای مواد منفجره نیز، نگرانی‌هایی را در این‌باره ایجاد کرده است.

دکمه بازگشت به بالا