ایران

سازمان برنامه و بودجه: سازوکار الکترونیکی کردن توزیع کالا در سطح گسترده وجود ندارد

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه ایران، درباره طرح مجلس برای تامین کالاهای اساسی و توزیع آن با کالابرگ و یا کارت الکترونیکی، اعلام کرد: فعلا ساز و کار الکترونیکی کردن توزیع کالا در سطح گسترده وجود ندارد.

اشاره نوبخت به طرح اختصاص کوپن کاغذی یا الکترونیک است که نمایندگان مجلس روز  ۲۹ تیر ماه یک فوریت آن را تصویب کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت موظف است برای تامین کالاهای اساسی کوپن یا کارت الکترونیکی در اختیار دهک‌های پایین قرار دهد.

نوبخت تاکید کرد: اجرای طرح اختصاص کوپن با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

او همچنین از کاهش منابع تامین کالاهای اساسی با ارز دولتی خبر داد و گفت که سال گذشته با توجه به محدودیت منابع ارزی، آن میزان از منابعی که برای تامین کالاهای اساسی پیش‌بینی شده بود به طور کامل محقق نشد و امسال هم دولت نمی‌تواند مانند سال گذشته حدود ۱۵ میلیارد دلار برای این کالاها با نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص دهد.

نوبخت افزود: برخی از اقلام که امکان آزادسازی داشت، از لیست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شده است و تامین آنها با نرخ ارز نیمایی صورت می‌گیرد و اگر قرار است منابعی برای طرح تامین کالای اساسی اختصاص یابد، افزایش قیمت رخ خواهد داد و یارانه نیز قابل توزیع بین همه نیست.

دکمه بازگشت به بالا