ایران

تلاش نظامیان برای تصرف نیشکر هفت‌تپه

در حالی که اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه ادامه دارد، امید اسدبیگی، مالک این شرکت در ادامه وعده‌های بی‌عملش قول داده به زودی حقوق کارگران را پرداخت کند. در همین حال؛ نماینده شوش در مجلس گفته است که مالک فعلی «اهلیت» ندارد و باید شرکت به «یک نهاد دولتی» واگذار شود. در این میان؛ نماینده خامنه‌ای در اهواز منظور از نهاد دارای اهلیت را «بنیاد مستضعفان»، «سپاه» یا «بنیاد برکت» عنوان کرده است.

کارگران در دور تازه اعتراضات که از ۲۶ خرداد آغاز شده است، خواستار خَلعِ یَد فوری از امید اسدبیگی و مهرداد رستمی، دو مالک کنونی نیشکر هفت‌تپه، بازگرداندن منابع ارزی غارت شده به شرکت، پرداخت دستمزد معوق، بازگشت به کار کارگران اخراج‌شده و پایان دادن به مالکیت بخش خصوصی در این شرکت هستند.

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه در حساب اینستاگرام خود گفته: مسئولان مطالبه کارگران مبنی بر «خَلع یَد» بخش خصوصی را نادیده می‌گیرند تا راه برای ورود نهادهایی چون سپاه و ستاد فرمان امام باز بماند.

در همین حال؛ کَعب عمیر و گروهی از نمایندگان مجلس به همراه امام جمعه اهواز در پوشش حمایت از کارگران معترض به دنبال انتقال مالکیت نیشکر هفت‌تپه به نهادهای نظامی هستند.

عبدالنبی موسوی فرد، امام جمعه اهواز که شنبه ۱۸ مرداد به محل تجمع کارگران معترض رفت، به صراحت گفت: مدیریت هفت‌تپه باید به نهادهای توانمندی نظیر بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام یا سپاه سپرده شود.

این، در حالی‌ست که کارگران هفت‌تپه پیش از این بارها به‌صورت آشکار؛ خواستار واگذاری شرکت به تعاونی کارگران و اداره خودگردان آن شده بودند.

دکمه بازگشت به بالا