پزشکی و سلامت

عضو ستاد مبارزه با کرونا: پروتکل‌های وزارت بهداشت از گسترش کرونا در محرم جلوگیری نمی‌کند

مینو مُحرَز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا تصریح کرد:  قرار است وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را برای برگزاری مراسم ماه محرم ابلاغ کند، «اما فکر نمی‌کنم ابلاغ این پروتکل‌ها بتواند جلوی انتشار و گسترش کرونا را بگیرد».

این عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: «ویروس کرونا جهش پیدا کرده و قدرت سرایت آن حدود ۱۰ برابر شده است.»

او در ادامه افزود: «عزاداران در مراسم محرم اشک می‌ریزند و عرق می‌کنند و ماسک خیس می‌شود. ماسک که خیس شود دیگر به درد نمی‌خورد. مراسم عزاداری ماه محرم یک تجمع معمولی نیست و امکان ندارد بشود در این مراسم فاصله‌گذاری اجتماعی را برقرار کرد.»

تعدادی از پزشکان و اعضای کادر درمان هم در نامه‌ای به مراجع تقلید شیعه خواستار برگزار نشدن مجالس عزاداری حضوری در ماه محرم شده و هشدار دادند که برگزاری این مراسم‌ها به مرگ صدها نفر منجر خواهد شد.

در این نامه اعلام شده که «هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شرکت‌کنندگان در این مراسم‌ها را ندارد.

به گفته نویسندگان این نامه، «ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداری در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین عزاداران، امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد».

در همین حال؛ رئیس جمهور ایران با تاکید بر اینکه اعمال محدودیت‌های شدید در جامعه امکان‌پذیر نیست، گفته است: مراسم عزاداری محرم را باید برگزار کنیم.

حسن روحانی صبح روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد در جلسه ستاد ملی کرونا، مدعی شد که برگزار نشدن مراسم عزاداری برای جامعه «غیرقابل تحمل» است.

دکمه بازگشت به بالا