جهان اسلامحقوق بشر

انتشار اسنادی از یک مسلمان اویغوری، اسرار بازداشتگاه سری و امنیتی چین را برملا کرد

بی‌بی‌سی گزارش داده که یک ویدیو به همراه چند پیام متنی دریافت کرده که در آن، «مردان غفار»، مسلمان اویغوری، روایتی بی‌واسطه و ترسناک از بازداشتگاه‌های سری و امنیتی چین ارائه می‌دهد.

بر پایه‌ی این گزارش، مردان غفار، پس از تحصیل در دانشگاه هنر سین‌کیانگ بابت حضور در ویدیوهای تبلیغاتیِ مارک‌های مختلف لباس، پول خوبی می‌گرفت.

در این ویدیو اتاقی خالی با دیوارهای کثیف و توری فلزی جلوی پنجره‌اش جای استودیوهای مجلل و اماکن شهری جذاب را گرفته است. مردان غفار هم به جای اینکه در برابر دوربین ژست بگیرد در سکوت کامل و با ظاهری مضطرب نشسته است.

لباس‌هایش کثیف است، مچ هر دو پایش ورم دارد و دست چپش با دستبند به چارچوب فلزی یک تخت بسته شده است.

طبق اسنادی که توسط این مسلمان اویغوری از بازداشتگاه‌های دولت چین فرستاده شده، از بچه‌ها خواسته می‌شود که “توبه کنند و تسلیم شوند”

تخمین‌های معتبر نشان می‌دهد که در چند سال گذشته بیش از یک میلیون نفر به شبکه‌ای از اردوگاه‌های شدیدا امنیتی در استان سین‌کیانگ منتقل شده‌اند.

هزاران کودک از والدین خود جدا شده‌اند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری برای زنان اجباری است.

توضیحات آقای مردان غفار در عین حال ناقض ادعای چین درباره تعطیلی بیشتر اردوگاه‌های بازپروری است و نشان می‌دهد که فشار روحی زیادی به اویغورها وارد می‌شود.

از طرف دیگر، سین‌کیانگ در حال حاضر شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ است و نگه‌داری این تعداد آدم در وضعیتی غیربهداشتی می‌تواند به شیوع گسترده این بیماری در بین بازداشتی‌ها منجر شود.

عبدالکریم غفار، عموی مردان غفار که در هلند زندگی می‌کند، عقیده دارد که اسناد و ویدیوی منتشرشده توسط این مسلمان اویغوری می‌تواند باعث بیداری افکار عمومی شود، مثل اتفاقی که در پی انتشار تصاویر برخورد پلیس با جورج فلوید افتاد.

دکمه بازگشت به بالا