ایرانپزشکی و سلامت

عدم اشاره به روش‌های کنترل در دستورالعمل وزارت بهداشت برای عزاداری محرم

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران متنی را با عنوان دستورالعمل مراسم مذهبی در ماه محرم صادر کرده که بدون اشاره به  چگونگی اِعمال و کنترل اجرای آن، بر حفظ فاصله و پوشیدن ماسک از سوی عزاداران تاکید می‌کند.     این دستورالعمل که روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد منتشر شده در جلسه‌ای میان نمایندگان وزارت بهداشت و کمیته مشترک وعاظ و مداحان به تصویب رسیده است.

از جمله بندهای این دستورالعمل رعایت فاصله فیزیکی بین افراد، ضرورت پوشیدن ماسک، عزاداری افراد مسن و بیمار در منزل، برگزاری مراسم در فضای باز، عدم تجمع هیات‌ها، استفاده از زنجیرهای شخصی و عدم استفاده از طبل و سنج است.     این دستورالعمل به گفته علیرضا رییسی، معاون وزارت بهداشت، برای تمامی شهرها با وضعیت‌های مختلف شیوع کرونا یکسان است.

با این حال، اشاره‌ای به روش‌های کنترل برای اعمال و اجرای دستورالعمل نشده است. همچنین توضیحی درباره جریمه احتمالی و یا پیامد‌های قانونی عدم اجرای آن‌ها داده نشده است.

با وجود انتقادها از سوءمدیریت حاکمیت در بحران کرونا؛ این بار نیز در آستانه‌ی محرم، نفوذ و دخالت مداحان و نیروهای ولایی در روند فعالیت کادر درمان در ایران، ایجاد اختلال کرده است.

دکمه بازگشت به بالا