خاورمیانه

اظهارات نخست‌‌وزیر پاکستان درباره جلوگیری از رویارویی نظامی ایران و عربستان سعودی

عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان، گفته است: میانجی‌گری این کشور میان ایران و عربستان سعودی ادامه دارد و تلاش‌های اسلام‌آباد برای جلوگیری از رویارویی نظامی ایران و عربستان “نتیجه‌بخش” بوده است.

نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: «میانجی‌گری ما میان ایران و عربستان سعودی متوقف نشده،‌ و پیشرفت‌ها به صورت کُند و آرام ادامه دارد.»

عمران خان پیشتر تاکید کرده بود که پاکستان با ابتکار خودش می‌خواهد برای حل اختلافات ایران و عربستان سعودی دست به کار شود. او گفته بود که پاکستان، میانجی ایران و عربستان سعودی نیست و می‌خواهد نقش “تسهیل کننده روابط دو کشور” را بازی کند.

عمران خان سال گذشته میلادی دو بار به ایران سفر کرده بود.

رابطه بین ایران و عربستان سعودی در طی سالهای اخیر تیره بوده و رابطه دیپلماتیک دو کشور پس از حمله به سفارت ریاض در تهران در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی قطع شد.

تنش ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر روندی فزاینده داشته و ایران با به‌راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی در کشورهای عربی؛ به‌ویژه یمن، رویکردی خصمانه در قبال ریاض داشته است.

علاوه بر این، یکی از مهمترین درگیری‌های تنش‌زا، حملات گسترده موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی بود که ایران به دست داشتن در این حملات متهم شد.

دکمه بازگشت به بالا