اهل سنت

مولانا عبدالحمید: با گذشت چهل سال از انقلاب اهل سنت به خواسته‌های خود نرسیده‌اند

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتقاد از دولت روحانی که «نتوانسته است رضایت اهل‌ سنت را جلب کند»، تاکید کرد: «جامعه اهل‌سنت دومین جمعیت کشور است و با گذشت چهل سال از انقلاب هنوز نتوانسته‌اند به خواسته‌های خود برسند.»

این چهره برجسته اهل سنت ایران؛ در قسمت دیگری از سخنان خود بیان داشت: «در هیچ جای قانون اساسی مطرح نشده است که اهل سنت نمی‌تواند وزیر، معاون وزیر، معاون رئیس‌ جمهور یا استاندار و سفیر باشد. از نگاه قانون اساسی سایر مسئولیت‌ها برای اهل‌ سنت منعی ندارند، اما متاسفانه در طول این چهل سال از شایستگان اهل‌ سنت استفاده نشده است.»

امام جمعه اهل‌ سنت زاهدان همچنین تصریح کرد: «تا به حال هیچ استانداری از اهل سنت در سطح ایران تعیین نشده و جز یکی دو نفر سفیر از اهل‌ سنت تا کنون معاون رئیس‌جمهور، وزیر، معاون وزیر و استاندار از اهل‌ سنت نبوده و اگر از اهل‌سنت افرادی در مسئولیت‌های بالا بکار گرفته شده‌اند، در حد پست‌های محدودی بوده و بعد از مدتی کنار گذاشته شده‌اند.»

مولانا عبدالحمید افزود: با وجود اینکه روحانی با رای اهل سنت در دو دوره به ریاست جمهوری انتخاب شده، اما اهل سنت نتوانسته‌اند به حقوق قانونی و شهروندی خود برسند.»

مولانا عبدالحمید در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات علی خامنه‌ای؛ در پاسخ به نامه‌اش نوشته بود: “هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند»، پرسیده است “چرا به این فرمان در مجموعۀ دولت و حتی کل حاکمیت عمل نشد و اثر آن در جایی دیده نشد؟”.

امام جمعه اهل‌ سنت زاهدان خطاب به روحانی تصریح کرد: «جناب آقای روحانی! ما تا به‌حال نمی‌دانیم که منشأ مشکل خواهران و برادران دینی و وطنی اهل‌ سنت شما در کجاست؟ آیا سیاست‌گذاری برای اهل‌ سنت در جای خاصی تعریف می‌شود؟ و از کجا برای اهل‌سنت چنین سیاست‌هایی تعیین می‌شود که چه مسئولیت‌هایی به اهل‌ سنت داده شود یا نشود؛ از قم یا تهران؟ این یک معماست که مشکل اهل‌سنت در کجاست؟»

مولانا عبدالحمید در پایان صحبت‌های خود گفت ما با کسی سر دعوا نداریم اما حق داریم بپرسیم که “چرا حقوق شهروندی و قانونی اهل سنت رعایت نمی‌شود”. او تاکید کرد جامعۀ اهل‌سنت دنبال قدرت نیست فقط خواهان حرمت و کرامت است.

دکمه بازگشت به بالا