خاورمیانه

روش های ابتکاری اسرائیل برای رویارویی با تهدیدات ایران

به گزارش شبکه جهانی کلمه، روزنامه اورشلیم پست گزارش بنیامین ویل، مدیر برنامه امنیت ملی اسرائیل در مؤسسه تحقیقاتی شرق در واشنگتن را منتشر کرده که در آن عنوان شده است:

از شروع قرن ۲۱ اسرائیل پیوسته تلاش کرده تا تلاش ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت اتمی و با نفوذ در کشورهای منطقه خاورمیانه مقابله کند؛ این کشور در تحقق این مهم از شیوه های مختلف سیاسی، نظامی و اطلاعاتی بهره برده است.

معمولا اسرائیل به صورت علنی تنها واکنش سیاسی نسبت به اقدامات ایران انجام میداد؛ در حالیکه اقدامات نظامی و اطلاعاتی به شیوه ی سری و مخفیانه صورت می گرفت. اما در انفجارهای هفته های گذشته در ایران، می توان اثر انگشت اطلاعاتی اسرائیل را مشاهده نمود.

اسرائیل معمولا با روش های ابتکاری عملیاتی در نقاط مختلف جهان انجام می داد، که عملیات سرقت آرشیو برنامه ی سری هسته ایران نمونه ای از آن بود.

رویارویی اسرائیل با ایران در سوریه، لبنان و داخل ایران بسیار ماهرانه بود که به بخش های مختلفی تقسیم می شد و شامل حملات هوایی به نیروهای ایرانی مستقر در سوریه و همچنین کاروان های کمک به گروه ستیزه جوی حزب الله می شد؛ در این میان اسرائیل تلاش نمود تا از ضربه زدن به حاکمیت سوریه و تأسیسات دولتی این کشور خودداری کند.

شیوه ی اسرائیل برای رویارویی در داخل ایران هم متفاوت بود؛ چون اسرائیل در این حالت با کشوری مستقل و دارای حاکمیت روبرو بود. لذا شاهد بودیم که در ابتدا دانشمندان هسته ای ایران به طریقه ی مرموزی ناپدید شدند؛ سپس سایت های هسته ای ایران طی چندین انفجار هدف قرار گرفت. در این عملیات؛ حملات هوایی مورد استفاده قرار نگرفت بلکه موساد به شیوه ی سری در اماکن متعددی در ایران مواد منفجره کار گذاشت.
اما تهدید بزرگتر، گروه ستیزه جوی حزب الله است؛چون این گروه سازمانی است که همانند یک دولت و مستقل عمل می کند و تحت کنترل هم دولت نیست؛ بدین دلیل اسرائیل برای مواجهه با آن از گزینه ی اقدام نظامی بهره نبرده، بلکه استفاده از دو گزینه ی فشار سیاسی و مالی را سرلوحه ی کار خود قرار داد.

بدین علت فشار هایی بر مجموعه ای از کشورها اعمال می شود تا حزب الله لبنان را در لیست گروههای تروریستی قرارداده و علیه آن تحریم های مالی اعمال نمایند.

در حقیقت تهدید ایران چنان گسترده و جدی است که از انجام هرگونه اقدام نظامی، اطلاعاتی، سیاسی و یا مالی برای تضعیف ایران باید استقبال نمود.

دکمه بازگشت به بالا