حقوق بشر

بازتاب گسترده‌ی هشتگ “کولبر نکشید” در فضای مجازی

در تازه‌ترین موج اعتراضات و ابراز نظر کاربران ایرانی در فضای مجازی، هشتگ #کولبر_نکشید بازتاب گسترده‌ای در توئیتر یافته است.‌

طی روزهای گذشته، بار دیگر، شمار زیادی از کاربران به کشته‌شدن کولبران توسط نیروهای امنیتی و مرزبانی اعتراض کرده و خواستار توقف این روند شده‌اند.

موج تازه پس از آن شکل گرفته که گزارش‌های جدید از کشته و زخمی شدن دست‌کم ۲۰ کولبر در اواسط تیر تا هفته دوم مرداد، در مرزهای غربی ایران منتشر شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، دهم مرداد، بر پایه آماری که می‌گوید در مرکز اسناد این سازمان جمع‌آوری شده، اظهار داشت ۶ کولبر طی ماه ژوئیه کشته و ۱۴ کولبر دیگر زخمی شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز در حساب کاربری خود در توئیتر می‌گوید بر اساس آماری که جمع کرده طی سال ۲۰۱۹ «به‌دلیل شلیک نیروهای مرزی ایران و یا در پی سوانح طبیعی، ۷۹ کولبر کشته و ۶۶ تن زخمی شدند».

مقام‌های نظام ایران کولبری را بخشی از روند قاچاق کالا می‌دانند. با این حال بسیاری از منتقدان و کنشگران، با اشاره به فقر و بی‌کاری گسترده، نابرابری‌ها و چالش‌های دیگر، کولبری را نه راهی برای کسب درآمد که تنها راه «زنده‌ماندن» گروهی از شهروندان و خانواده‌های آن‌ها توصیف می‌کنند.

این انتقادها به ویژه با انتشار روزافزون گزارش‌ها از فساد و اختلاس دولتی، و خروج مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی با درآمدهای ناشی از آن‌ها از کشور، بیشتر هم شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا