تازه‌های سیاسی

پومپئو: ورود چین به ایران سبب افزایش ریسک در خاورمیانه می‌شود

مایک پومپئو، ۱۲ مرداد ماه در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس‌نیوز، که مشخصا به سیاست‌های چین و رویکرد واشینگتن در قبال آن مربوط می‌شد، با تاکید بر اینکه حکومت ایران «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم» است، گفت: «تنها پیامدی که جاری‌شدن سرمایه و جنگ‌افزار حزب کمونیست چین به ایران دارد، افزایش ریسک در منطقه [خاورمیانه] است».

وزیر خارجه آمریکا همکاری دولت‌های چین و ایران را مایه تعجب ندانست و گفت: «حکومت‌هایی که آزادی را در سرزمین خود زیر پا می‌گذارند و چالش‌های امنیتی در خارج از مرزهای خود ایجاد می‌کنند» با همکاری می‌کنند.

او تاکید کرد که دولت ایالات متحده این اطمینان را ایجاد خواهد کرد که تمامی قوانین و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، شامل شرکت‌های چینی، تجار و بازرگانان [همکار] با تهران نیز خواهد شد.

هیات دولت ایران پیش‌نویس نهایی سند همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور را که از سال ۹۴ بحث آن جریان بود، تیرماه امسال تصویب کرد.

به گفته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران چینی‌ها نیز اسفند سال ۹۸، پیش‌نویسی در این زمینه ارائه کرده‌اند و قرار است مقام‌های دو کشور در این زمینه برای تصویب سند نهایی مذاکره کنند.

انتشار اخبار مربوط به این سند با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد.

مخالفان می‌گویند که این سند ایران را در موقعیتی وابسته و ضعیف قرار می‌دهد و چین را در موقعیتی برتر که به آن اجازه می‌دهد امتیازات چشم‌گیری از ایران بگیرد. اما مقامات جمهوری اسلامی با رد همه این بحث‌ها وعده داده‌اند جزئیات سند را به طور کامل منتشر کنند.

دکمه بازگشت به بالا