خاورمیانه

رهبر طالبان: طرف‌های داخلی موانع گفت‌وگوهای صلح را بی‌درنگ بردارند

هبت‌الله آخوند زاده، رهبر گروه طالبان، در پیامی در آستانه عید قربان، خطاب به طرف‌های داخلی افغانستان از آنها خواسته که “موانع” بر سر راه گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی را “بی‌درنگ” بردارند.

او در این پیام به روند تبادل زندانیان بر اساس موافقتنامه صلح این گروه با آمریکا اشاره کرده و گفته که نباید در این روند تاخیر به میان می‌آمد، زیرا عملی شدن آن، هم اعتماد را به میان می‌آورد و هم راه صلح را کوتاه می‌کند.

وی همچنین تاکید کرده که: “طرفهای داخلی، به جای تقسیم منافع کوتاه‌مدت، مصالح علیای کشور را ترجیح دهند تا افغانها میان خود به از بین بردن عوامل موجود بالقوه داخلی جنگ، اعاده صلح دایمی به کشور و نظام آینده اسلامی به تفاهم برسند.”

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که چهار روز پیش در پاسخ به پیام توییتری طالبان درخصوص روند رهاسازی زندانیان این گروه، حکومت افغانستان گفت که موضع دولت در مورد زندانیان گروه طالبان تغییر نکرده و آنها نزدیک به ۶۰۰ زندانی طالبان را که ملاحظات جرمی دارند، رها نخواهند کرد. براساس گزارشها دولت افغانستان تاکنون بیش از ۴۴۰۰ زندانی این گروه را آزاد کرده است.

دولت افغانستان به جای زندانیانی که تاکنون رها نکرده، خواهان فهرست جدید شده؛ اما طالبان این خواست را رد کرده و دولت آن را بهانه‌طلبی و نشانه عدم صلح‌خواهی این گروه خوانده است.

دکمه بازگشت به بالا