ایران

رزمایش نیروهای سپاه در تنگه هرمز هم‌زمان با زمین‌لرزه‌‌های پیاپی در قشم

هم‌زمان با وقوع زمین‌لرزه‌های پیاپی در جزیره قشم، رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه هفتم مرداد از برگزاری مرحله نهایی رزمایش «پیامبر اعظم ۱۴» سپاه پاسداران در منطقه عمومی خلیج‌فارس و تنگه هرمز خبر دادند.

این رزمایش با همکاری مشترک نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران برگزار می‌شود.

رسانه‌های ایران مدعی شده‌اند که «برای نخستین بار عملیات رصد منطقه رزمایش با استفاده از تصاویر ارسالی از ماهواره نور» انجام می‌شود.

سپاه پاسداران اوایل اردیبهشت‌ماه ماهواره نور را به فضا پرتاب کرد ولی پنتاگون گفته که این ماهواره نظامی در واقع یک «وب‌کم معلق» در فضاست.

تبلیغات و ادعاهای ایران در زمینه‌ی پیشرفت نظامی، بارها خبرساز شده است؛ روز دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای دریافتی، نیروهای نظامی ایران ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را به آب‌های تنگه هرمز منتقل کرده‌اند.

حسین دهقان، مشاور نظامی علی خامنه‌ای، گفته است که آماده‌سازی ماکت ناو آمریکایی «هیچ پیغامی» ندارد؛ ولی اگر معنایی داشته باشد، این است که «اگر بزنید، می‌زنیم».

گزارش‌ها از استان هرمزگان، حاکی‌ست که همزمان با رزمایش مشترک نیروهای سپاه، در سه روز گذشته؛ زمین در مناطقی از این استان؛ به‌ویژه در جزیره قشم، لرزیده است. شدیدترین زلزله، روز دوشنبه؛ با قدرت ۴.۴ ریشتر، در ۱۴ کیلومتری قشم، ۱۵ کیلومتری سوزا و ۱۷ کیلومتری جزیره لارک به ثبت رسید. برخی گمانه‌زنی‌ها، وقوع زلزله‌های پیاپی در این منطقه را با فعالیت‌های نظامی ایران، مرتبط دانسته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا