خاورمیانه

بیانیه دفتر نخست وزیر عراق درباره خشونت ها در تظاهرات میدان التحریر بغداد

در تحولی شایان توجه در عرصه تظاهرات مردمی در عراق، میدان الطیران و خیابان های نزدیک به میدان التحریر بغداد یکشنبه شب شاهد تظاهرات ده ها جوان عراقی در اعتراض به وضعیت خدمات و قطعی مکرر برق با وجود گرمای شدید هوا بود.

این تظاهرات با شعارهایی علیه دولت و احزاب دارای نفوذ همراه شد و شاهدان عینی از دخالت دستگاه مبارزه با آشوب در تظاهرات و شلیک بمب دودزا خبر دادند.

فعالان تظاهرات و منابع غیر رسمی از تیراندازی مستقیم به تظاهرات کنندگان و زخمی شدن دست کم ۹ نفر و همچنین جان باختن یک تظاهرات کننده سخن گفته اند.

این تظاهرات در حالی انجام شده که وضعیت خدمات برق در عراق بسیار اسفناک شده و گفته می شود که برخی مناطق ۱۸ ساعت قطعی برق در یک روز را تجربه کرده است. این در حالی است که گرما در عراق به بالای ۵۰ درجه رسیده است.

در همین راستا، سرتیپ «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، با صدور بیانیه ای به این حوادث واکنش نشان داد.

او در این بیانیه که بامداد امروز منتشر شد گفت که نیروهای امنیتی دستورات قاطعی دریافت کرده اند که هیچ گونه تعرضی به تظاهرات کنندگان نداشته باشند و فقط در صورت ضرورت های بسیار شدید و درصورتی که جانشان در خطر باشد اجازه استفاده از خشونت دارند.

این بیانیه افزوده که در تظاهرات دوشنبه شب «برخی حوادث تأسف آور» رخ داد که تحقیقات درباره آن آغاز شده و با هر کسی که عامل خشونت شده باشد برخورد قاطع خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا