جهان

اداره عالی بازرس ریاست‌جمهوری افغانستان: در مصرف بودجه کرونا فساد وجود دارد

اداره عالی بازرس ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید یافته‌های ابتدایی آنها نشان می‌دهد که در خریداری تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی برای مبارزه با کرونا در افغانستان فساد صورت گرفته و همچنین از این پول در برخی از ولایت‌ها اقلام غیرضروری خریداری شده است.

تحقیقات اداره عالی بازرس پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد فساد در مصرف بودجه مبارزه با کرونا صورت گرفته است.

هفته گذشته پارلمان افغانستان بودجه برنامه “دسترخوان ملی” را که چند روز پیش از سوی رئیس جمهوری افتتاح شده بود، به خاطر امکان فساد رد کرد. قرار بود بنا به این طرح به چهار میلیون خانواده با هزینه بیش از ۲۴۴ میلیون دلار مواد خوراکی کمک شود.

غزال حارس، رئیس اداره بازرس ریاست‌جمهوری افغانستان؛ در یک نشست خبری با تایید احتمال فساد در مصرف بودجه کرونا تصریح کرد که به همین دلیل و پس از تکمیل شدن تحقیقات، برخی از مقام‌های وزارت بهداشت و مسئولان ولایتی به دلیل “سواستفاده و غفلت وظیفه” به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه/بهداشت افغانستان در واکنش به تحقیقات اداره عالی بازرس ریاست جمهوری گفته است که این وزارت نیز “کسانی را که در فساد دست داشته باشند به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌کند.”

رئیس اداره بازرس در این نشست خبری تصریح کرد که بخش بهداشتی افغانستان در گذشته و هم اکنون نیز با ضعف جدی مدیریتی روبرو بوده و این موضوع تاثیرات منفی در زمینه‌ی عرضه خدمات بهداشتی به شهروندان در پی داشته است.

دکمه بازگشت به بالا