ایران

۲۳ سال حکم زندان برای چند تن از معترضان به سرنگونی هواپیمای اوکراینی

قوه قضاییه ایران تاکنون برای ۲۰ نفر از کسانی که در تجمعات اعتراضی به سرنگونی هواپیمای اوکراینی شرکت کرده‌اند، در مجموع ۲۳ سال و ۱ ماه زندان حکم زندان صادر کرده است.

بهاره هدایت، سخنگوی شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال حقوق زنان؛

مصطفی هاشمی‌زاده، و امیر محمد شریفی، دو دانشجوی دانشگاه تهران؛ از جمله معترضان به سرنگونی هواپیمای اوکراینی هستند که برای آنها حکم زندان صادر شده است.

روز ۱۹ اردیبهشت نیز سازمان دیدبان حقوق بشر خبر داد که در شهر آمل ۱۱ نفر از کسانی که در تجمع اعتراض به سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی شرکت کرده بودند، هر کدام به ۸ ماه حبس محکوم شده‌اند.

علاوه بر این، اوایل اردیبهشت سال جاری، ۵ نفر دیگر از شهروندان آملی را در مجموع به ۳۰ ماه زندان محکوم کرد.

بر اساس حکم دادگاه، محسن رضایی، میثم خلیلی، شورا فکری، سلمان فخری و آقای راعی هر یک به طور جداگانه به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

در یک پرونده دیگر، دادگاهی در مشهد مسعود حکم‌آبادی، هنرمند تئاتر ساکن این شهر را به سه سال زندان محکوم کرد.

این هنرمند و تهیه‌کننده تئاتر ۲۸ دی ماه سال گذشته، پس از آنکه در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافری شماره ۷۵۲ توسط سپاه پاسداران از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف داده بود، بازداشت شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی، دو بار شلیک کرد که منجر به کشته‌ شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه شد.

صدور احکام زندان، شلاق و محدودیت‌های اجتماعی برای معترضان به سرنگونی هواپیما در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون دادگاهی برای رسیدگی به مقصران این پرونده تشکیل نشده است.

دکمه بازگشت به بالا