اهل سنت

سنی‌هراسی با ادعای خطر افزایش جمعیت اهل سنت ایران

قاسم‌روانبخش از روحانیون نزدیک به مصباح‌یزدی در واکنش به کاهش نرخ جمعیت به جای اشاره به مشکلات اقتصادی و سیاست‌هایی که سبب شده ازدواج و باروری کاهش پیدا کند، با عقلانیتی فرقه گرایانه‌اش نسبت به افزایش جمعیت اهل سنت هراس‌افکنی کرد.

حجت‌الاسلام، قاسم روانبخش که عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی خمینی است، با اشاره به آخرین آمار جمعیت در یادداشتی اینترنیتی نوشته که: «زنگ خطر کاهش نرخ جمعیت برای کشور به‌صدا درآمده است؛ به‌طوری که استان شیعه‌نشینی مانند گیلان در پایین‌ترین رشد قرار گرفته و استان سنی‌نشین [سیستان و بلوچستان] به بالاترین رقم آماری دست یافته است».

اخیرا نیز علی خامنه‌ای، رهبر نظام حاکم بر ایران؛ به بی‌اثر بودن توصیه‌هایش درباره‌ افزایش جمعیت کشور اعتراف کرده و در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس بر تصویب قوانینی در این زمینه، توأم با دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرایی، تاکید کرده بود.

در حالی که «بحران‌های عمیق اقتصادی و اجتماعی»، دلیل اصلی شکست سیاست افزایش جمعیت در ایران عنوان شده، اما اظهارات نیروهای حکومتی در این‌باره، گاه آمیخته با سخنان فرقه‌گرایانه بوده و در یکی از آخرین موارد؛ قاسم روانبخش، با ایجاد «سنی‌هراسی»، از «خطر افزایش جمعیت اهل سنت ایران» همزمان با «شکست سیاست افزایش جمعیت» سخن گفته است.

دکمه بازگشت به بالا