ایران

تناقض‌گویی مقامات ایرانی در مورد واکنش به مزاحمت جنگنده های آمریکایی برای هواپیمای ماهان در آسمان سوریه

محمدجواد ظریف، دیروز جمعه در پی مواجهه جنگنده آمریکایی با هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه، ایالات متحده را به “قانون‌شکنی” متهم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرده «هیچ حرکت خصمانه‌ای» را «بی‌پاسخ نخواهد گذاشت».

همزمان سخنگوی شورای نگهبان و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت  نظام نیز تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی لازم است به اقدام متقابل دست بزند؛ اما محسن بهاروند معاون حقوقی وزارت امور خارجه  گفته که ایران ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافربری اش را از سوی آمریکا، تلافی نخواهد کرد.

هواپیمای ماهان که عصر روز (۵ شنبه) به سمت لبنان در حرکت بود، در آسمان سوریه با اقدام کم‌سابقه‌ی دو جت آمریکایی مواجه شد.

در این حادثه، جنگنده‌های آمریکایی به سمت هواپیمای ایرانی نزدیک شده و در نتیجه، خلبان مجبور شده است ارتفاع هواپیما را به صورت ناگهانی کاهش دهد که این مسئله منجر به زخمی شدن شماری از سرنشینان این هواپیما گردیده است.

ارتش آمریکا مواجهه جنگنده خود با هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان سوریه را تایید کرده، اما در عین حال تاکید می‌کند که جت اف-۱۵ آمریکایی فاصله ایمن را با هواپیمای ایرانی رعایت کرده بود. ارتش آمریکا می‌گوید، پس از عبور هواپیمای مسافربری ماهان از نزدیکی پایگاه نظامی تنف در سوریه که نیروهای آمریکایی آنجا مستقر هستند، یک جت اف-۱۵ ایالات متحده عملیات شناسایی انجام داد، اما در این عملیات معیارهای معمول رعایت شد و جنگنده آمریکایی فاصله ایمن را رعایت کرد. ا

فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام نیز در بیانیه خود عنوان کرده است: «هنگامی که خلبان اف-۱۵ این هواپیما را به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر شناسایی کرد، از آن فاصله گرفت. و این اقدام با رعایت استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.»

دکمه بازگشت به بالا