حقوق بشر

بازداشت روزبه پیری، فعال مدنی ترک در تبریز

نیروهای امنیتی، روز چهارشنبه اول مرداد، روزبه پیری، مترجم و فعال دانشجویی ساکن تبریز را در منزل پدری وی بازداشت کردند. خانواده این فعال دانشجویی گفته‌اند: از دلایل بازداشت و محل انتقال او اطلاع دقیقی ندارند.

برادر این فعال آذربایجانی در شبکه‌های اجتماعی اطلاع داده است که مأموران امنیتی هنگام بازداشت او هیچ توضیحی درباره دلیل بازادشت او ارائه نکرده‌اند. روزبه پیری، سردبیر نشریه تبریز و مؤسس تشکل مستقل دانشجویی نوید اعتدال در سال ۱۳۸۹ در دانشگاه آزاد تبریز است. او دو هفته قبل؛ محکومیت سه ماهه خود در رابطه با اعتراضات آبان ماه ۹۸ را به‌اتمام رساند و از زندان تبریز آزاد شده بود.

روز گذشته نیز علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافی نادارلی، دیگر فعالان مدنی آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. این سه، سال گذشته به همراه اکبر آزاد از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری، هر یک به دو سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شده بودند.

طی روزهای گذشته هم شاهین برزگر به یک سال حبس تعزیری، بابک حسینی مقدم به شش ماه حبس تعزیری و ایوب شیری، دیگر شهروند ساکن تبریز که در جریان بازداشت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان ماه دستگیر شده بود به دو سال حبس تعزیری محکوم‌ شد.

فشار نهادهای امنیتی بر فعالان مدنی آذربایجانی، در روزهای اخیر افزایش یافته که به‌گفته‌ی ناظران این موضوع به‌دلیل‌ هراس حاکمیت از شکل‌گیری اعتراضات منسجم در تبریز و شهرهای مشابه است.

دکمه بازگشت به بالا