خاورمیانه

شدت گرفتن تلاش ها برای به جریان انداختن پرونده فروش نفت اقلیم کردستان به اسرائیل

همزمان با اعلام آغاز دور تازه ای از مذاکرات میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، یک مقام بلندپایه عراقی از احتمال به جریان افتادن پرونده شکایت از اقلیم که در دولت «عادل عبدالمهدی» تنظیم شده بود در دادگاه فدرال عراق خبر داد.

به گفته این مقام، این شکوائیه به موضوع اختلافات بغداد و اربیل بر سر درآمدهای نفتی و فروش نفت به اسرائیل مربوط می شود که به علل سیاسی متوقف شده بود؛ اما برخی گروه های سیاسی فشارهای شدیدی را برای به جریان افتادن آن آغاز کرده اند.

دوره های سابق مذاکرات بغداد و اقلیم به علت عدم توافق بر موضوع نفت و بودجه و حقوق کارکنان اقلیم و مناطق مورد مناقشه به نتیجه ای نرسیده بود.

در آوریل ۲۰۱۸، نشریه اقتصادی «The Marker» خبر داد که نفت کش هایی از میدان نفتی بابا کرکر در اقلیم کردستان به صورت غیر قانونی برای اسرائیل نفت برده اند و برای آنکه در چنگ دولت مرکزی نیفتند مسیری پرپیچ و خم را پیش می گیرند.

براساس این گزارش، این نفت به صورت قاچاق به بندر جیهان ترکیه می رود و از آنجا به سمت اسرائیل می رود و در مناطقی خارج از مناطق تحت کنترل اسرائیل پهلو می گیرد و نفت آن توسط نفت کش های دیگری به اسرائیل می رود و در پالایشگاه حیفا پالایش می شود.

دکمه بازگشت به بالا