اقتصادیایران

محکومیت بانکدار ترکیه‌ای به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران تایید شد

یک دادگاه استیناف در منهتن محکومیت محمد هاکان آتیلا، بانکدار ترکیه‌ای، را به دلیل کمک به ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا تایید کرد.

روز دوشنبه، یک هیات متشکل از سه قاضی، روند دادرسی اولیه آتیلا را منصفانه خواند و اعلام کرد: برای محکومیت او به اندازه کافی شواهد وجود دارد.

این شواهد عبارتند از مکالمات ضبط‌شده و صدها سند دیگر که نشان می‌دهد آتیلا آگاهانه در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته و صدها میلیون دلار پول را از طریق سیستم مالی آمریکا نقل و انتقال داده است.

محکومیت آتیلا اعتراض شدید مقامات بلندپایه ترکیه‌ای را درپی داشت. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، آن را «حکمی مفتضحانه» خوانده بود.

محمد هاکان آتیلا سال ۲۰۱۷ در سفری به آمریکا دستگیر شد. او در زمان دستگیری، یکی از مدیران اجرایی هالک بانک ترکیه بود که پس از دستگیری به دو سال و نیم زندان محکوم شد. دادستان‌های آمریکا در ابتدا برای او حکم ۲۰ سال زندان را پیشنهاد داده بودند.

هاکان آتیلا در مرداد ماه سال گذشته از زندان آزاد شد و به ترکیه برگشت.

در دادگاه هاکان آتیلا، رضا ضراب تاجر طلای ایرانی، یکی دیگر از متهمان بود. ضراب در دادگاه هاکان آتیلا شهادت داده بود که به وزیر سابق اقتصاد ترکیه، ۵۰ میلیون دلار رشوه داده تا طرح دور زدن تحریم‌ها را پیش ببرد.

دکمه بازگشت به بالا