اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی تهران ادعای مقام‌های دولت درباره «ارزهای بازنگشته» را تایید نکرد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، ادعای مقام‌های دولتی از جمله رئیس کل بانک مرکزی ایران درباره “ارزهای بازنگشته صادر کنندگان” را تایید نکرده است.

خوانساری در جلسه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: طرح موضوع بازنگرداندن ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات که از سوی بانک مرکزی مطرح شده “جوی خوبی در پی نداشت” و ” اگر تعداد زیادی بازنگردانده‌اند باید آسیب‌شناسی شود”.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، دو هفته پیش از پایان فرصت برای بازگرداندن ارزهای صادراتی به ایران در پایان تیر ماه خبر داده و گفته بود: صادرکنندگانی که تعهدات خود را اجرا نکردند با هماهنگی قوه قضائیه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای نظارتی برای توضیح درباره نحوه ایفای تعهدات احضار خواهند شد.

قیمت هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی ارز تهران به حدود ۲۶ هزار تومان هم رسیده و مقام های دولتی از جمله رئیس کل بانک مرکزی یکی از دلایل این وضع را بازنگشتن ارز حاصل از صادر از سوی تجار ایرانی عنوان می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، از دولت حسن روحانی انتقاد کرده که “بدون مشورت با ذی‌نفعان” دست به تصمیم‌گیرهای اقتصادی می‌زند و گفته “زمانی که دولت نمی‌تواند پول نفت را برگرداند آیا صادرکننده این امکان را دارد؟

رئیس کل بانک مرکزی ایران، دو هفته پیش وعده داده بود قیمت دلار به زودی “متعادل” و با آزادی اموال مسدودشده بانک مرکزی در خارج “روند تامین ارز متحول خواهد شد”.

دکمه بازگشت به بالا