اقتصادی

رئیس بانک مرکزی ایران: افزایش قیمت ارز برای تامین کسری بودجه نیست

رئیس کل بانک مرکزی ایران، می‌گوید این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا برای تأمین کسری بودجه، نرخ ارز را بالا می‌برند، «بی‌اساس و کاملاً اشتباه است».

مدتی است که قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران درحال رکورد زدن است و طی ماه جاری از زیر ۱۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسیده و نسبت به ابتدای سال جاری ۵۵ درصد رشد داشته است.

دولت حسن روحانی در توضیح این فاجعه اقتصادی دو علت را برشمرده است، نخست: توضیح داده که عدم بازگشت ۲۰ میلیارد یورو توسط صادرکنندگان باعث تلاطم در بازار ارز شده و دوم، بازی با قیمت ارز و سکه عملیات روانی دشمن است. آقای همتی نیز روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه با اشاره به توضیحات دولت مدعی شد : «این روزها بنا به دلایلی که مشخص است و قبلاً نیز اعلام کرده بودم، بازار ارز دچار نوسان شده است. با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید.»

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی پیشتر نیز در تاریخ ۲۵ تير ۱۳۹۸ وعده داده بود که نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد، وعده ای که نه تنها محقق نشد بلکه دلار این روزها، حتی نسبت به تاریخ قبل از آن وعده نیز گران‌تر شده است.

دکمه بازگشت به بالا