اقتصادی

بانک جهانی: بحران کرونا جمعیت زیر خط فقر افغانستان را به ۷۲ درصد افزایش می‌دهد

بانک جهانی در گزارشی پیش‌بینی کرده است که میزان جمعیت زیر خط فقر در افغانستان در سال‌جاری در اثر همه‌‌گیری ویروس کرونا به ۷۲ درصد افزایش می‌یابد.

 گزارش بانک جهانی با عنوان «ایستادگی در برابر طوفان» چهارشنبه ۲۶ تیر منتشر شد. بر اساس این گزارش در اثر همه‌گیری ویروس کرونا رشد اقتصادی افغانستان بین ۵,۵ درصد تا ۷,۴ درصد کاهش می‌یابد. از یک طرف کاهش سطح درآمد خانوارها و از طرف دیگر افزایش قیمت اقلام اساسی سبب می‌شود که تعداد خانوارهایی که در افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند از ۵۵ درصد به ۷۲ درصد افزایش یابد.

بر اساس گزارش بانک جهانی علاوه بر همه‌گیری کرونا، بحران امنیتی، ابهام در میزان و تداوم کمک‌های مالی جامعه جهانی و پیامد‌های احتمالی توافق سیاسی با گروه طالبان نیز بر اقتصاد افغانستان اثرگذار است.

هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان اعلام کرد: کاهش میزان درآمدهای دولت افغانستان سبب شده است تا دستگاه‌های دولتی نتوانند منابع مالی برای حفظ سلامتی مردم و راه‌اندازی برنامه‌های امرار معیشت و تسریع رشد اقتصادی در کشور را تأمین کنند.

بر اساس گزارش بانک جهانی اعمال محدودیت‌های اجتماعی بر فعالیت‌های اقتصادی صاحبان کسب و کار در افغانستان، به ویژه بر بخش خدمات اثر گذاشته است. در افغانستان کشاورزی اما بر خلاف فعالیت‌‌های صنعتی همچنان رونق دارد.

دکمه بازگشت به بالا