حقوق بشر

ادامه واکنش‌های جهانی به حکم اعدام معترضان آبان‌ماه

ترند جهانی “#اعدام_نکنید” از توییتر و فضای مجازی به سطح روزنامه‌های ایران و جهان رسید. رونامه‌های ایران با عناوینی چون “دست نگهدارید!” منتشر شدند. روزنامه آلمانی “وِلت” نوشت که تصمیم درباره حکم با علی خامنه‌ای است.

درخواست‌ها برای توقف اجرای حکم اعدام سه معترض بازداشت‌شده در تظاهرات سراسری آبان ۱۳۹۸ با هشتگ “#اعدام_نکنید” در سطح ایران و جهان ادامه دارد.

تیتر اول برخی نشریات چاپ تهران، از جمله اعتماد و همشهری روز پنجشنبه ۲۶ تیر (۱۶ ژوئیه) به خبر احکام اعدام اختصاص یافت.

پیش از این سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، دو نهاد معتبر مدافع حقوق بشر، به صدور احکام اعدام برای سه معترض ایرانی انتقاد کرده بودند. به نظر این دو نهاد بین‌المللی محاکمه این سه نفر “ناعادلانه” بوده و “اعترافات” زیر شکنجه‌های شدید گرفته شده است.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا هم با ارسال یک توییت فارسی از کارزار توقف حکم اعدام سه معترض بازداشت‌شده در تظاهرات سراسری آبان ۱۳۹۸ حمایت کرد و نوشت ” اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود.”

علاوه بر ترامپ ان لیند، وزیر امور خارجه سوئد و یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک نیز درباره این احکام ابراز نگرانی کردند.

کاربران اینترنت خواهان لغو حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هستند. این سه نفر از دستگیرشدگان اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ هستند.

دکمه بازگشت به بالا