ایران

حکم اعدام معترضان آبان‌ماه؛ اختلال در اینترنت همزمان با طوفان توییتری

ساعاتی پس از آنکه سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد دیوان عالی کشور حکم اعدام سه جوان را که در اعتراضات سراسری آبان حضور داشتند تایید کرده است، شمار زیادی از کاربران توئیتر با هشتگ «اعدام نکنید» توفان توئیتری به راه انداختند، تا جاییکه هشتگ #اعدام_نکنید برای ساعت‌ها در صدر ترندهای جهانی توئیتر قرار گرفت.

همزمان با گسترش این هشتگ در توئیتر و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌های رصدکننده اینترنت در جهان خبر دادند که دسترسی به اینترنت در داخل ایران با اختلال روبه‌رو شده است.

سایت خبری آی‌تی‌ایران در حساب توییتری خود با انتشار نموداری از اختلال اینترنت در برخی شهرها و اپراتورهای ایران خبر داده است.

نت‌بلاکس سایت ناظر اینترنت نیز می‌گوید، این اختلالات از ساعت ۹:۳۰ شب به وقت تهران روی داد و بر استفاده از اینترنت تاثیر گذاشت. طبق این گزارش، اختلال در شبکه اینترنت در ایران به محدود شدن ارتباطات شهروندان منجر شد.

خبر تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را ابتدا چند روز پیش یکی از وکلای آنها منتشر کرده بود و سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه ۲۴ تیر رسما این خبر را تایید کرد.

جز این سه جوان، در روزهای اخیر خبرهای دیگری نیز درباره اعدام منتشر شد، از جمله دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله، دو زندانی سیاسی کورد بامداد سه‌شنبه در زندان مرکزی ارومیه اعدام گردیدند.

اکنون شمار توئیت‌هایی که در آنها هشتگ «اعدام نکنید» درج شده تا بامداد امروز، از مرز پنج میلیون توئیت گذشته است.

این هشتگ نه تنها در میان کاربران ایرانی شبکه های مجازی بازنشر می شود؛ بلکه حساب توییتری فارسی وزارت خارجه آمریکا و لن خودروفسکی از مشاوران ارشد روابط عمومی وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار تصویری از اعدام‌های صحرایی از این کارزار حمایت کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا