تازه‌های سیاسی

ظریف: آماده مذاکره نهایی با چین هستیم

وزیر خارجه دولت روحانی که روز سه‌شنبه ۲۴ تیر به کمیسیون صنایع مجلس دعوت شده بود، اعلام کرد که آماده مذاکره نهایی با چین هستیم.

محمد جواد ظریف، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «در اسفند ماه چینی‌ها پیش‌نویس خود را بر مبنای پیش‌نویسی که ما تهیه کرده بودیم ارائه کردند و ما در حال حاضر در حال بررسی و نهایی کردن این دو پیش‌نویس هستیم تا به یک توافق برسیم.»

بر اساس این سند ظاهراً قرار است چین واردکننده ثابت نفت از ایران باشد و ایران نیز باید نگرانی‌های چین برای بازگشت سرمایه‌گذاری خود را برطرف کند.ارتقای همکاری‌های بانکی ، مالی و بیمه‌ای و گشایش شعبات بانک های ایران و تاسیس بانک مشترک ایران و چین به ویژه ایجاد پیام رسان ملی میان دو کشور به جای سوییفت نیز مطرح شده است.

برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین یک توافقنامه راهبردی میان نظام حاکم بر ایران و جمهوری خلق چین است که طبق آن قرار است چینی‌ها در صنعت نفت ایران، شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و نیز زیرساخت حمل و نقل ایران سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دهند. نخستین بار در سال ۹۴ در سفر شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به ایران، این قرارداد مطرح شد اما از سال ۹۸ تحت تاثیر سیاست‌ فشار حداکثری دولت ترامپ و تحریم اقتصادی ایران انعقاد این سند در دستور کار قرار گرفت.

منتقدان، این قرارداد را باج‌دهی نظام تهران به پکن در راستای سیاست‌های ضدآمریکایی برشمرده و با استعماری دانستن آن، چنین قراردادی را به معنای فروش ایران به چین توصیف کرده‌اند. با این حال؛ نظام تهران، چنین انتقادهایی را ناشی از غرض‌ورزی دشمنان می‌خوانند.

دکمه بازگشت به بالا