حقوق بشر

قوه قضائیه: حکم اعدام سه معترض آبان برای اجرا «ابلاغ شد»؛ دو زندانی کُرد اعدام شدند

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، می‌گوید: تایید حکم اعدام سه نفر از معترضان تظاهرات سراسری آبان ۱۳۹۸ “در دیوان عالی کشور صحت دارد” و حکم برای اجرا ابلاغ شده است. همزمان منابع خبری کُرد از اعدام دو زندانی سیاسی کُرد در بامداد سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه در زندان مرکزی ارومیه خبر داده‌اند.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی هر سه از دستگیرشدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ هستند که از سوی ابوالقاسم صلواتی به اتهام‌هایی از جمله “مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران” و “محاربه” به اعدام محکوم شده بودند.

منابع مطلع گفته‌اند که روند بازجویی و محاکمه این افراد، عادلانه نبوده و از این سه متهم “با شکنجه اقرار گرفته شده است.”

پیشتر؛ مصطفی نیلی و حسین تاج، وکیلان دادگستری در تهران، گفته‌ بودند که نتوانسته‌اند به عنوان وکلای آقایان مرادی، تمجیدی و رجبی به پرونده این سه متهم دسترسی داشته باشند. میزان، خبرگزاری قوه قضاییه، برای تکذیب صحبت‌های وکیلان مدافع، چند عکس و سند از دادگاه منتشر کرد که افرادی را در جایگاه وکیل‌مدافع این سه بازداشتیِ اعتراضات آبان، نشان می‌داد. اما روشن شد که این تصاویر مربوط به افرادی غیر از آقایان نیلی و تاج است که سابقه وکالت در پرونده‌های حقوق بشری را دارند.

در خبری مربوط به احکام اعدام؛ منابع خبری کُرد از جمله: «شبکه حقوق بشر کردستان» روز سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه، از اعدام دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ‌عبدالله ساعتی پس از نیمه‌شب خبر دادند.

عفو بین‌الملل خبر داده که:‌ «حکم اعدام‌ این دو زندانی سیاسیِ کُرد، پس از یک روند قضایی به‌شدت ناعادلانه و بر اساس اعترافات گرفته‌شده تحت شکنجه و بدرفتاری صادر شده است.»

دکمه بازگشت به بالا