جهان

ادامه اعتراضات در اردن علیه توافق خرید گاز از اسرائیل

تظاهرات در اردن برای لغو توافق خرید گاز از اسرائیل به مدت ۱۵ سال و با بهای تقریبی ۱۵ میلیارد دلار از سر گرفته شد.

شرکت دولتی برق اردن در ماه ژانویه گذشته اعلام کرده بود که علیرغم اعتراضات مردمی و پارلمانی به توافق خرید گاز از اسرائیل، فرایند واردات کلید خورده است.

در همین رابطه، «موسی هنطش»، عضو کمیسیون انرژی پارلمان اردن تصریح کرده است: «از سرگیری اعتراضات در اردن برای لغو توافق خرید گاز از اشغالگران در راستای مطالبات مردمی و پارلمانی برای عدم تعامل با رژیم صهیونیستی است.»

وی افزود: «فرصت طلایی پیش روی دولت برای لغو این توافق در سایه تصمیم مقامات اسرائیل برای الحاق منطقه غور اردن و تداوم ظلم به مردم فلسطین و نیز مخالفت مردمی اردن وجود دارد.»

توافق خرید گاز از اسرائیل که در سپتامبر سال ۲۰۱۶ به امضا رسید، بر صادرات ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز در بازه زمانی ۱۵ ساله از ژانویه ۲۰۲۰ تصریح دارد.

اسرائیل برای سیاست‌های گازی خود حساب ویژه‌ای روی کشورهای عربی به خصوص مصر و اردن باز کرده است. در همین راستا، در سال گذشته میلادی قراردادی ۱۰ ساله به ارزش ۱۵ میلیارد دلار میان مصر و اسرائیل برای صادرات گاز به مصر امضا شد.

گفتنی است اردن به تازگی به اسرائیل هشدار داده است که اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی بی پاسخ نمی‌ماند.

دکمه بازگشت به بالا