ایران

هواپیمایی کشوری ایران: پرواز ۷۵۲ به رغم داشتن مجوز پرواز هدف قرار گرفت‎

سازمان هواپیمایی کشوری ایران در گزارشی درباره روند تحقیقات مربوط به شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی اعلام کرد که پرواز ۷۵۲ به رغم دریافت مجوز پرواز از مراجع نظامی بر اثر «خطای انسانی» و «فراموش کردن اجرای مراحل الزامی بعد از جابجایی یکی از سامانه‌های دفاع هوایی» هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

مقامات اوکراین که از شیوه همکاری ایران بر سر مسائلی چون جعبه‌های سیاه هواپیما، مسئولیت‌پذیری حقوقی ایران و پرداخت غرامت به بستگان قربانیان رضایت نداشته‌اند، هشدار داده‌اند که اگر تلاش‌ها برای حل ‌و فصل ماجرا از طریق «مذاکره» به جایی نرسد، کی‌یف به نهادهای بین‌المللی متوسل خواهد شد.

در پرواز ۷۵۲ چند شهروند سوئدی به همراه شهروندانی از چهار کشور افغانستان، بریتانیا، کانادا و اوکراین حضور داشتند که همگی کشته شدند.

به گفته وزیر خارجه سوئد، پنج کشور دخیل در این پرونده توافقی امضا کرده‌اند که بر اساس آن برای دریافت غرامت از نظام تهران برای بازماندگان قربانیان حادثه به طور مشترک تلاش خواهند کرد.

اما وزیر خارجه کانادا در تماسی با خانواده قربانیان این رخداد گفت که هنوز هیچ توافقی میان ایران و کشورهای درگیر در این پرونده بر سر غرامت صورت نگرفته، بلکه از یادداشت تفاهم برداشت اشتباه شده است.

دکمه بازگشت به بالا